Hemmaträning på alla sätt och vis

Träning är något många tänker sig man håller på med utomhus eller på ett gym. Men det går att träna väldigt många olika saker direkt i hemmet. Något vi utforskar lite närmare här.

En av de allra enklaste träningsformerna man kan sköta hemifrån är styrketräning. Detta inkluderar en ofantlig mängd övningar beroende på vilka muskler och vilken svårighetsgrad man satsar på.

Till att börja med finns det väldigt stor utbud av utrustning och redskap man kan skaffa för att träna hemma. Har man exempelvis en skivstång med viktskivor i varierade vikt finns det väldigt många olika muskler och muskelgrupper man kan träna upp. Andra populära redskap inkluderar gummiband, pilatesboll, kettlebells, pull-up stång, foamroller och det enkla hopprepet. Men man behöver inte ens alla dessa för att få en ordentlig helkroppsträning.

Alla har dessutom tillgång till ett fantastisk mångsidigt redskap: kroppen. Det finns otroligt många sätt man kan använda kroppen som motvikt för att träna upp allehanda muskler. Några av de mest klassiska exemplen av detta är armhävningar, situps och den fruktade plankan.

Konditionsträning är inte alltid lika enkelt att sköta hemifrån. Många anser att detta kräver tillgång till något som ett löpband eller en träningscykel. Men det finns styrkeövningar som även tränar konditionen.

Billigare träning än detta är svårt att få på ett gym då man mer eller mindre klarar sig enbart med träningskläder, och ett och annat redskap om man så föredrar det. Hemmaträning kan därmed vara minst lika mångsidigt som man kan göra på gymmet och är perfekt för den som inte bor eller jobbar i närheten av ett gym.